Børnekonventionens artikel 12 og Barnets lov skal sikre at alle børn og unge skal inddrages i ”deres sager” som vedrører deres liv. Samtidig ved vi, at det at blive set, hørt og forstået af en betydningsfuld voksen kan være den faktor, der gør, at børn bliver i stand til at mestre de allermest vanskelige vilkår.
Mange voksne har sværest ved at tale med de børn, der har allermest brug for gode dialogen. De udsatte børn og unge har brug for voksne, som kan tage ansvar for udviklende samvær og for at samtalerne om deres erfaringer forløber på en sådan måde, at de føler sig styrkede – trods svære vilkår.
På kurser vil du få styrket din lyst og evne til at tage initiativ til og gennemføre samtaler med børn og unge om deres erfaringer, trivsel og livsvilkår på en sådan måde, at samtalerne bliver frugtbare og oplysende for barnet eller den unge og dig som fagprofessionel. Samtaler der kan hjælpe til at vinde fodfæste for barnet/ den unge i en eller udfordrende tilværelse.
Du vil lære mere om:
- Grundlæggende principper for en god samtale med børn og unge
- Relationskompetence og den gode kontakt
- Børnesyn, børneperspektiver og dobbelt opmærksomhed
- Perspektiver på inddragelse: barnet og den unge skal ses i sin egen ret?
- Lundys inddragelsesmodel
- Metoder til samtalens proces –før-under-efter
- Børn og unges forudsætninger for samtalen, herunder også særligt udfordrende børn og unge
- Skriftlig kommunikation med børn og unge – grafisk understøttelse
- Rådgivers egen rolle i samtalen.
Kurset vil tage udgangspunkt i jeres erfaringer og I får rig mulighed for at træne.
I kan allerede nu kontakte Komponent, hvis I ønsker at blive kontaktet, når vi er nået et skridt videre i processen.
Send en mail til Lene Sloth Jørgensen LSJ@komponent.dk
eller udfyld kontaktformularen i højre side.