Der er mange ting at overskue, når der skal introduceres og vælges nye teknologier. Du for et overblik over gode overvejelser, råd og tilgange, som overordnet skal gøre det lettere at bruge og vælge teknologi ifm. digital kommunikation med anbragte unge.

Styr på teknikken

Læs mere Læs mindre

Introduktion af teknologien

For at sikre, at digital kommunikation kan bruges i arbejdet med anbragte unge, er det vigtigt, at både rådgiver og den unge uden større problemer kan bruge teknologien, og at de begge føler sig trygge i denne brug.

Derfor skal rådgiveren, der bruger teknologien, selv være erfarne i det, så teknologien ikke skaber unødigt besvær i interaktionen, og så deres fokus kan ligge på den unge. Ligeså vil en overordnet indføring af den unge i det eller de brugte programmer, samt klare aftale om hvordan I vil bruge teknologien, også være med til at sikre stabil brug.

Dette skaber både tryghed overfor selve teknologien, men også overfor den nye type af møderamme og kontakt, som teknologien skaber.

Det behøver ikke tage lang tid, men ved indledende at snakke om teknologien og hvordan I bruger den, kan I undgå misforståelse og besvær.

Tom basketbane

Når du skal bruge teknologien

Læs mere Læs mindre
Teenagedreng ved computerskærm

Videomøde

Laver du videomøder, så bør du inden og under et mødet sørge for at:

  • Invitationen eller lignende til mødet er tydelig, så der ikke hersker tvivl om hvornår mødet afholdes og hvordan man deltager.
  • Sætte dig et sted hvor du er alene, så personligt eller fortroligt indhold på mødet ikke overhøres af andre og så du ikke er til gene.
  • Sætte dig, så baggrunden for dit billede er roligt, da meget aktivitet i baggrund af dit kamera kan distrahere.
  • Din mikrofon og dit kamera er tændt (husk også at fjern evt. afdækning fra webcam)
  • Teste din mikrofon og overvej om der er rumklang i dine omgivelser.
  • Du enten bruger høretelefoner eller din enheds indbyggede mikrofon og højtalere, hvis disse fungerer.
  • Forventningsafstem hvad formålet med mødet er (enten på forhånd eller i starten af mødet).

SMS eller chatbeskeder

Når du kommunikerer via beskedtjenester, chat eller SMS så bør du sørge for at:

  • aftale hvad I bruger beskederne til og hvilken svar frekvens I forventer
     
  • din enhed har dækning eller er på nettet
     
  • overveje dit sprog og brug af emojis, så det passer til forholdene
     
  • beskeden sendes til rette modtager
mobiltelefon
Brugbare platforme

Oversigt over brugbare platforme

Der findes mange platforme – og nogle mere fordelagtige end andre.

I en indledende spørgeskemaundersøgelse i forbindelse med projektet socialt, digitalt arbejde svarede 108 personer fra 48 forskellige kommuner på deres brug af social, digital kommunikation i 2022.

Her oplevede mange, at det var svært at have overblik over hvilke platforme, der var mest hensigtsmæssige med både brugervenlighed og GDPR-regler for øje.

Her ses en oversigt over hvilke programmer, deltagerne i undersøgelsen brugte.

Barn hinker

Om parterne

 

Bag projektet står VIVE, KL og Komponent.
KL og Komponent har stået for udviklingssporet, mens VIVE har stået for forskningssporet.

Projektet er finansieret af TrygFonden.

Læs mere Læs mindre
Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig.