Hvorfor er det relevant?
Med barnets lov er der sket en sanering af proceskravene til sagsbehandlingen. Det har givet mere rum til det socialfaglige arbejde.
Med færre proceskrav i barnets lov, er det blevet endnu vigtigere at kende de forvaltningsretlige regler og grundsætninger, der danner rammen om al sagsbehandling i offentlige myndigheder. Uden den viden risikerer du, at barnet eller den unges grundlæggende forvaltningsretlige rettigheder ikke bliver overholdt i processen. Det kan betyde, at en afgørelse, der med socialfaglige briller er helt rigtig, ender med at være ugyldig.
Har du fx styr på, hvad det vil sige, at afgørelsesgrundlaget er i orden og at du har oplyst sagen tilstrækkeligt? Og hvad er forskellen på afgørelser og procesledende beslutninger?
Kursets indhold:
Med udgangspunkt i konkrete sagsforløb efter barnets lov vil vi bl.a. komme rundt om:
- Hvornår er en beslutning en forvaltningsretlig afgørelse, der udløser partsbeføjelser, og hvornår er det i stedet en procesledende beslutning eller faktisk forvaltningsvirksomhed?
- Gælder der regler om frister for en screening eller en afdækning?
- Hvem er parter i en sag og hvem udøver partsbeføjelserne – er det barnet, forældrene, anbringelsesstedet, venskabsfamilien eller måske en advokat?
- Hvornår har du notatpligt, og hvilke oplysninger skal du i så fald noteres?
- Hvem skal du give aktindsigt i sagerne? Skal barnet eller den unge, der er fyldt 10 år, give samtykke til at forældrene kan få aktindsigt?
- Hvornår og hvordan skal du partshøre barnet eller forældrene?
- Hvordan skriver du en begrundelse for en særlig indsats, hvis en afgørelse fx går imod barnet eller den unges egne ønsker?
- Hvem skal du give en klagevejledning og hvordan gør du det?
Med udgangspunkt i konkrete sagsforløb efter barnets lov gennemgår vi også de forvaltningsretlige grundsætninger, som ikke står i nogen lov, men som er lige så bindende for sagsbehandlingen, herunder bl.a.:
- Officialprincippet, som betyder, at kommunen skal sikre oplysning af sagen – hvornår er sagen tilstrækkelig oplyst og dermed klar til afgørelse?
- Lighedsprincippet, som betyder, at ensartede tilfælde skal behandles lige.
- Proportionalitetsprincippet – kan en indsats bidrage til at løse de vanskeligheder, som barnet har brug for hjælp til, og står indsatsen i et rimeligt forhold til formålet?
Vi inddrager løbende cases i undervisningen, så du - sammen med de andre kursusdeltagere - får lejlighed til at arbejde aktivt med emnerne.
Dit udbytte af kurset:
Du vil efter kurset føle dig mere sikker på, at du kan navigere i de forvaltningsretlige krav til sagsbehandlingen efter barnets lov. Det kan give både børnene, de unge og deres forældre større tillid til, at der er kvalitet i sagsbehandlingen og at der er truffet en rigtig afgørelse.
Undervisere:
På kurset underviser erfarne undervisere fra KL’s juridiske kontor, som gennem KL’s juridiske rådgivning af kommunerne har stort kendskab til forvaltningsretlige problemstillinger.
Prisen er ekskl. moms og dækker, undervisning, materialer og forplejning.
Faktura sendes ud 3-4 uger før kursus start.
Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristens udløb, hvis der er plads.
Kurset kan hentes hjem til jeres egen kommune. Så arbejder vi med emnerne ud fra jeres lokale perspektiv på en dato, som passer jer.
Kurset henvender sig til alle kommunale medarbejdere, der arbejder med barnets lov, uanset om du er helt ny i faget, eller om du gerne vil have et brush-up på de forvaltningsretlige regler og grundsætninger.