Den nye refusionsmodel på beskæftigelsesområdet gør det dyrt at have mange borgere på langvarig offentlig forsørgelse. Det fik Aabenraa Kommune til at tænke i nye baner. Hvis kommunen skulle udnytte mulighederne i refusionsmodellen, ville det kræve både investeringer og omlægninger af kommunens hidtidige indsats.
”Vi vidste, at vi var udfordrede af refusionsreformen, som kræver, at vi arbejder på en helt anden måde end tidligere. Samtidig stod vi over for at foretage en stor investering i beskæftigelsesindsatsen. Vi vil gerne være sikre på, at vi får mest muligt for pengene”, fortæller vicekommunaldirektør Tom Ahmt, Aabenraa Kommune.
I samarbejde med Komponent (tidl. KLK, red.) gik Aabenraa Kommune derfor ind i en proces, hvor ledere og medarbejdere i jobcentret i fællesskab definerede rammerne for at skabe større effekt af indsatsen på tværs af jobcentret.
På en række workshops blev der arbejdet med, hvilke behov de ledige i Aabenraa har i forhold til arbejdsmarkedet, hvilke mål frem mod arbejdsmarkedet, som vil være meningsfyldte at arbejde med, og hvilke indsatser der kan hjælpe borgerne til at indfri målene. Alt sammen for at sikre den korteste og hurtigste vej til arbejdsmarkedet for så mange borgere som muligt.
Større effekt
Processen munder ud i et materiale, der kommer til at indgå i jobcentrets administrationsgrundlag, og bliver lagt ind i en skræddersyet version af it-redskabet Effekt og Progression, som Aabenraa Kommune har købt.
”Forløbet har givet et godt afsæt for at skabe større effekt. Og så har det været en hjælp at have Komponent med inde over implementeringen af vores nye it-redskab Effekt og Progression, hvor der – som næsten altid – har været udfordringer med implementeringen. Men vi vil ikke blot have et nyt it-redskab. Vi vil have en reel forandring af vores indsats, så flere kommer i arbejde. Det har forløbet med Komponent været et vigtigt bidrag til", siger Tom Ahmt.
Det har været en vigtig del af forløbet at skabe en fælles ledelsesmæssig ramme for effektstyring. Komponent har derfor lagt vægt på, at jobcentrets ledelse har spillet en meget aktiv rolle i processen.
”Det er det daglige ledelsesmæssige fokus, der skal bære forandringen igennem. Derfor har det været vigtigt for os, at Komponent har formået at tilpasse projektet til vores behov – samtidig med at vi er blevet udfordret på vores faglige og organisatoriske praksis”, slutter Tom Ahmt.
Hvis du vil vide mere om vores arbejde med effektstyring i jobcentrene, er du velkommen til at kontakte chefkonsulent Lone Englund Stjer, los@komponent.dk, tlf. 8779 6361.