Få en grundig gennemgang af lovgivningen omkring sagsbehandling og de væsentligste sagstyper i sådanne nævn, så du kan yde en professionel og effektiv sekretariatsbetjening og nævnsbehandling.

I en sekretariats- og nævnsfunktion er der mange roller at varetage. På kurset får du en grundig introduktion til den relevante lovgivning, din rolle som sekretær og formand samt typiske problemstillinger og faldgruber, så du kan yde en professionel, effektiv  og korrekt sekretariatsbetjening samt nævnsbehandling.
 

Kursets indhold

Kurset er sammensat, så vi kommer omkring alt fra de lovgivningsmæssige rammer til sagsbehandling, roller og sagstyper. Kurset består af både oplæg og dialog, så praksis og teori knyttes tæt. På kurset kommer vi bl.a. omkring:  

  • Sekretariatsbetjening inden for rammerne af lejeloven, boligforholdsloven og almenlejeloven – sagsbehandlingen fra A-Z.
  • Gennemgang af de væsentligste sagstyper i de to nævn: Lejefastsættelse i forskellige typer ejendomme, sager om vedligeholdelse, fraflytning, forbrugsregnskaber, husorden samt forbedringer.
  • Typiske problemstillinger, faldgruber og sager inden for nævnsområdet.
  • Din rolle og metoder til at yde professionel og effektiv sekretariatsbetjening samt varetage korrekt nævnsbehandling.
  • Formandens, nævnsmedlemmers og sekretærens roller.
  • Generel håndtering af alle juridiske og praktiske forhold omkring nævnenes og sekretariatets arbejde. 
  • Nyheder og opdateringer inden for lejeretten samt husleje- og beboerklagenævnsarbejdet. 

”Jeg har arbejdet med og undervist omkring husleje- og beboerklagenævn i mange år. Lovgivningen på området har løbende ændret sig, men nogle spørgsmål går igen på kurserne: Hvad er god sekretariatsbetjening? Hvad kræver det af mig? Og hvordan håndterer jeg som sekretær og formand sagsbehandlingen med fokus på effektivitet og høj kvalitet?. Det og meget andet kommer vi omkring på det her kursus.”
 - Michael Bech Jørgensen, underviser
 

Det lærer du

Målet med kurset er, at du kan udføre bedre og mere effektivsekretariatsbetjening og nævnsbehandling, fordi du efter kurset:

  • Har et større overblik og dybere indblik i lovgivningen.
  • Ved, hvordan du professionelt, korrekt og effektivt behandler nævnssager.
  • Er skarp på din rolle i relation til formænd og nævnsmedlemmer.
  • Er opdateret på området.
  • Har fået drøftet dit arbejde og din rolle med ligesindede og opbygget et nyt netværk, du kan sparre med. 

Kurset tager afsæt i din hverdagspraksis, og undervisningen vil derfor veksle mellem indlæg, læringsdialoger og opgaver med udgangspunkt i den nyeste nævns- og retspraksis på området.
 

Undervisere

Michael Bech Jørgensen, sekretariatsleder, faglig chef, sekretariatet for Husleje- og Beboerklagenævnene i Aarhus, samt husleje- og beboerklagenævnsformand

9.225 kr.
Sted og startdato
Fredericia: 26. maj 2025
Varighed: 2 dage
Se tid og sted for det valgte forløb
Trinity Hotel og Konferencecenter, Gl. Færgevej 30, Snoghøj, 7000 Fredericia
26. maj kl. 9.30 - 27. maj 2025 kl. 16.00
Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Se hvad prisen inkluderer
Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning, materialer, forplejning og overnatning i enkeltværelse. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristen, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristen.
Er du i målgruppen?

Kurset henvender sig til såvel nye som erfarne nævnssekretærer og –formænd, der har brug for et grundigt kendskab til ovennævnte områder, eller som har brug for at blive opdateret på et eller flere af disse områder – eller blot få gode råd og ideer til at opnå en mere effektiv sekretariatsbetjening og opgaveløsning af høj juridisk og administrativ kvalitet. 
 

Program

Ankomst og morgenkaffe/brød
Sagsbehandling i husleje- og beboerklagenævn
Velkomst og introduktion til lejelovgivningen

Sagsbehandlingsregler og -procedurer og nævnenes sammensætning m.m. Offentlighedslov, forvaltningslov i sammenhæng med almenlejeloven, lejeloven og boligforholdsloven, herunder bl.a.:

a) Parthøring og sagsbehandlingsfrister
b) Officialmaksime og parter
c) Nævnenes mulighed for og pligt til at oplyse sagen – konsekvenser
d) Aktindsigt og notatpligt

Nævnenes kompetence, herunder:

a) Gebyrer for sagsbehandling
b) Tvistenævn og kompetence
c) Nødvendige oplysninger i en sag
d) Lejelovsændringerne pr. 1. juli 2020 og 2022
e) Domstole, kommunalt tilsyn, Folketingets Ombudsmand m.m.
Frokost
Sagsbehandling i husleje- og beboerklagenævn – fortsat
Opgaver og gennemgang
Vedligeholdelses- og fraflytningssager
Herunder lejemålets overtagelsesstand, aftaler, obligatoriske indflytningssyn, krav til rapporter, vedligeholdelsesbegrebet, vedligeholdelsesfordeling, vedligeholdelseskonto, istandsættelse ved fraflytning, formelle regler ved fraflytning, dokumentation og flytteopgørelse m.m.
Opgaver og gennemgang
Pause inden middag
Netværksmiddag
Sager om lejefastsættelse i private udlejningsejendomme (kun huslejenævn)
a) Det lejedes værdi
b) Småhuse
c) Aftalt og varslet lejeregulering
d) Kort om omkostningsbestemt leje og varsling heraf
e) Fri lejefastsættelse
f) LL § 19, stk. 1 og 2
g) Forbedringer, herunder forbedringsbegrebet,
forbedringsforhøjelser, varsling af forbedringer og forhåndsgodkendelse
Frokost
Opgaver og gennemgang
Forbrugssager
Husordenssager
Tak for denne gang og kom godt hjem
NB: Programmet er vejledende ift. rækkefølge og tidspunkter.
Der vil være pauser undervejs efter behov.

Herudover vil der være opgaver undervejs, som enten løses undervejs i plenum eller i grupper.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

AH
Koordinator
Aida Hadzimahovic Buzdalek
Sigga landskab
Chefkonsulent
Sigga Birkvad